De Twist.

Twist

De twist is heel effectief voor je romp. Interessant? Lees hier meer over deze beweging.

De twist kun je in een brede en een smalle voetenstand uitvoeren. Je begin stand is met je tenen iets naar buiten gericht, je hebt je knieën zacht en de tenen kun je nog zien en bewegen. Je XCO is in een buitengrip, sumo of in een andere grip. Ze zijn allemaal een keer aanbod geweest in de verschillende releases. De schouders zijn laag, buik aangespannen, de ellebogen voor de romp en XCO op navel hoogte. De draaiing komt vanuit de romp en niet vanuit de armen. De buikspieren moeten de klap opvangen van de grit. Je slaat de XCO van knieschijf naar knieschijf. Wederom kijk je in de langzame beweging de XCO na. In deze beweging zitten verschillende levels. Level 1 is de gewone beweging. Level 2 is zakken in de benen. Level 3 is de armen strekken op navelhoogte en level 4. is armen strekken tot op schouderhoogte. Deze beweging heeft als fijne variatie de….

De variatie is de Twist-knee.

De twist met knie is dezelfde beweging, maar dan met een knie er bij. De knie en de XCO “komen elkaar tegen” aan één kant. Je beweegt de knie naar buiten toe en zo open je de heup. Het been dat blijft staan is licht gebogen, maar stil. Door je tenen tijdens deze beweging naar beneden te richten zet je nog meer spanning op je billen. Deze beweging kan langzaam, maar ook in een veel hoger tempo. Blijf er opletten dat je je schouders richting de instructeur en/of de spiegel draait. Dan maak je een goede romp rotatie. En ter alle tijde je schouders naar beneden drukken. 

Een andere variatie is de Golfswing.

Soms heb je als set up de Warrior (zie tekening). De achterste voet staat parallel met de muur voor je en de voorste parallel met de muur naast je. Je staat dan ook op een denkbeeldig spoor. Deze voetstand gebruik je voor de zogenaamde Golfswing. Je beweegt de XCO van beneden naar boven op de manier als een golfer met de golf club slaat. De beide hielen komen beurtelings van de vloer. In deze beweging volg je tevens de beweging van je buis naar achteren.

warrior1

Waar moet je het voelen??

De twist voel je in je buikspieren, liezen, de flanken van de rug en vooral in de benen.

De volgende beweging die ik ga bespreken is de Wave.

Bron tekening

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s